Volg ons Facebook Twitter

Belgian Rebolting Team

Het inrichten van een rotsmassief omvat niet alleen het aanbrengen van de tussenzekeringen in de rotsen. Voorafgaand moet de rots ook ontdaan worden van plantengroei en loszittende stenen die het klimmen minder veilig zouden kunnen maken. Maar dat is niet alles. Er moeten ook paadjes aangelegd of hersteld worden, afsluitingen, mededelingsborden,...Soms moet er ook aan een specifieke vorm van natuurbeheerswerk worden gedaan (zoals bijvoorbeeld het herstellen van de typische kalkgraslanden op de rotstoppen).

06 mei 2014

 De nog resterende, geplande rotswerkdagen voor 2014 zijn:

28/29 juni                BRT- LBV, BLIM et al              

23/24 augustus       BRT-LBV, BLIM et al

31 augustus             BRT - BVKB                         Paradou 

 6 september            BRT - WBV ecodag

koen.hauchecorne
29 april 2014

Afgelopen najaar 2013/lente 2014 werd door een groep BRT-leden, voornamelijk van de clubs BPA en WBV, een groot saneringswerk ondernomen te Hotton.

momenteel zijn de deelmassieven Avals, Amonts en Mandille klaar. Laat je, bij je volgende klimuitstap naar Hotton, verrassen door de nieuwe staat van de routes!

Het Renissart- en Fré-Diame massief komen dit najaar aan bod

tom.de.clerck
03 april 2014

Nadat helemaal rechts op het massief de onstabiele blokken door een ploeg van BVLB waren weggehaald, werd op 22/03/2014 door Walter en Pieter De Bruyne een (nieuwe) korte scholingsroute geboord:

Naam: " 't is de mijnen"

Hoogte: 18m

Aantal haken: 6 + relais op 2 bochen (zonder ketting)

Niveau: 3c  

De routenaam werd onderaan de rots bijgeschilderd

 
 
tom.de.clerck
31 oktober 2013

Op het klimmassief van Durnal worden op de standplaatsen de oude maillons rapides (stangdiameter 7 mm) vervangen door nieuwe, veel grotere (stangdiameter 10 mm).

Bij de oude maillons rapides was inderdaad vastgesteld dat deze, door het rapellen en het topropen, al voor een stuk doorgesleten waren. Bij een stangdiameter van 10 mm zal dit doorslijten uiteraard veel langer duren.

Wees dus niet verwonderd als je bij je volgende klimpartij in Durnal een verandering vaststelt op de standplaatsen.

koen.hauchecorne
10 juli 2013

Na het verwijderen door de BRT van de onstabiele losse blok aan de voet van de routes Jupiler, Chimay, Rochefort en Hoegie is het onderste deel van deze routes een stuk moeilijker en technischer geworden.

Definitief uitsluitsel over een nieuwe kwotering is er nog niet. Volgende suggesties zijn op dit moment misschien de beste consensus:

 

Jupiler: 6a

Chimay: 6a

Rochefort: 6a+

Hoegie: 6a

koen.hauchecorne