Wat te doen bij een ongeval?

Foto helikopter

We staan weer te trappelen om deze zomer de bergen in te trekken! Uiteraard wensen we al onze leden een veilige vakantie toe, maar weet jij wat te doen wanneer het misgaat?

We zetten de stappen op een rijtje:   

  • Waarschuw indien nodig de hulpdiensten via het nummer 112. Contacteer de lokale hulpdienst (zoek dit nummer vooraf op!) wanneer een reddingsactie nodig is.  
  • Meld je ongeval binnen de 48u via het online portaal. Meld je aan om een verzekeringsaangifte te starten.
  • We openen een dossier en bezorgen jou de nodige aangifteformulieren per e-mail.
  • Bewaar alle documenten die verband houden met het ongeval. Denk aan rekeningen, doktersbriefjes, proces verbaal,… De originele (!) documenten maken deel uit van jouw schadedossier.
  • Is een repatriëring nodig? Dan neem je àltijd contact op met het KBF-secretariaat. De KBF regelt de repatriëring in overleg met de behandelende arts.
  • Is er sprake van een reddings- of opsporingsactie, bijvoorbeeld met een helikopter? Bewaar de afrekening goed, deze maakt deel uit van jouw schadedossier.  
  • Zorg ervoor dat je steeds je KBF-lidkaart op zak hebt. 

En in het weekend?

In het weekend is er een SOS-dienst actief. Het telefoonnummer van het KBF-secretariaat schakelt je dan automatisch door. De SOS-dienst contacteer je alleen bij dringende noodgevallen. Hieronder begrijpen we:

  • Een dodelijk ongeval
  • Een zeer ernstig ongeval
  • Een ongeval waarbij repatriëring noodzakelijk is

Voor andere ongevallen tijdens het weekend, neem je de eerstvolgende werkdag contact op met het KBF-secretariaat.

Voor meer informatie over de KBF verzekering, neem dan zeker hier een kijkje.