Boekbespreking - Eilanden

2021
2
Het Hart van Borneo

Boekbespreking - Eilanden

Eiland

The IslandEen schip lijdt schipbreuk in een hevige orkaan. Een man, zijn dochtertje en hun hond weten zich te redden. Ze drijven naar een onbewoond eiland… dat in werkelijkheid de rug van een reuzenschildpad blijkt te zijn. Eiland beschermt de drie en laat hen kennis maken met een prachtige wereld. Ze leven daar zo lang dat ze zelfs een huis bouwen op hun ruggeneiland. Wanneer na vele seizoenen een boot langsvaart om hen te redden neemt het meisje met grote dankbaarheid afscheid van Eiland. Een prachtig kartonnen kinderboek zonder woorden om je fantasie op los te laten.

Auteur: Mark Janssen Uitgeverij: Lemniscaat ISBN 97 890 477 1110 0

Archipel van de Hond

Archipel van de hondHet enige bewoonde eiland van een archipel, onbestemd gelegen in de Middellandse Zee, kent zijn eigen intieme leven: druiven kweken, vissen, wijn verbouwen en bakken onder de loden zon in de schaduw van de vulkaan de Brau. Tot op een dag drie lijken aanspoelen. Duidelijk Afrikaanse mensen. De overheden van het dorp trachten dit potje voor iedereen gedekt te houden. Alleen de moedige onderwijzer roeit tegen de stroom in. Vanaf dan wordt de Archipel van de Hond een ware thriller. De auteur beschrijft hier in een fenomenale stijl een zeer actueel thema. Hij dwingt de lezer in de rol van iemand die er ook bij is, maar de ogen sluit. Ben je getuige of medeplichtige? Een heel sterk boek.

Auteur: Philippe Claudel Uitgeverij: De Bezige Bij ISBN 97 894 031 2540 4

Naar het hart van Borneo

The Heart of BorneoDe avonturier Redmond 0’Hanlon is reisboekenschrijver en wetenschapper. Hij is een kenner van Charles Darwin.

In ‘Naar het hart van Borneo’ hebben Redmond en zijn kompaan James Fenton een dubbel doel: ze gaan op zoek naar de nog niet geëxploiteerde bergketen Batu Tiban en ze willen weten of de witte neushoorn nog voorkomt in dat gebied. Het verhaal neemt je mee op een tocht diep in de jungle. De tegenstelling hoe de plaatselijke bewoners omgaan met het oerwoud en de avontuurlijke Westerse reizigers is meer dan frappant. Net zoals in het hooggebergte de dragers het vuile werk opknappen staan deze woudmensen met al hun inzet ten dienste van de ontdekkingsreizigers. O’Hanlon heeft oog voor elk detail van het woud: planten, vogels, vissen, leefgewoonten, water, licht, heel veel zweet en ongemakken. Zelden was de aanloop naar een berg zo uitputtend. Een aanrader!

Auteur: Redmond O’Hanlon Uitgeverij: Atlas Contact ISBN 90 413 3028 3