Geen nieuws, goed nieuws?

helikopter

Daar denkt het thuisfront soms anders over als jij er in de bergen op uittrekt. En dan worden de hulpdiensten nodeloos ingeschakeld. Deze zomer kregen we nog een melding binnen van een vermiste wandelaar…die uiteindelijk gewoon zalig lag te ronken in de lager van een berghut. Dat bleek toen twee redders naar hem op zoek gingen. Soms worden ook meteen de grote hulpmiddelen ingeschakeld zoals een helikopter en krijgt ‘het slachtoffer’ de gepeperde rekening voorgeschoteld, die door het ontbreken van een échte noodsituatie, niet automatisch gedekt wordt door de verzekering.

Enkele tips om onnodige ongerustheid en een financiële kater te vermijden.

Tip 1: Hou er rekening mee dat telefonisch bereik in de bergen niet vanzelfsprekend is

Het is best mogelijk, ook in Europa, dat je een tijdlang geen bereik hebt. De hulpdiensten kunnen soms wel nog gecontacteerd worden maar bellen en zelfs sms’en naar het thuisfront is vaak niet mogelijk. Berichten lijken soms verstuurd maar komen niet altijd aan. Informeer je thuisfront daarover.

Tip 2: Informeer je thuisfront over je concrete planning

Laat je reisplan achter (welke route ga je lopen/klimmen, waar ga je slapen, wanneer heb je terug bereik) en hou je thuisfront van belangrijke wijzigingen op de hoogte. De berghutten zijn altijd telefonisch bereikbaar en kunnen eventueel gebeld worden om te checken of iemand goed is aangekomen.

Tip 3: Breng – als het kan – de berghut op de hoogte

Je kan ook huttenwaarden inlichten als je van plan bent een uitdagende beklimming of tocht te doen, en een (hele) late aankomst of zelfs noodbivak tot de mogelijkheden behoort. Geraak je niet in de berghut maar heb je wel gereserveerd, probeer hen dan zeker te verwittigen zodat ze zich ook daar niet onnodig zorgen maken.

Tip 4: Overweeg de investering in een noodbaken

Wil je elke dag je thuisfront een geruststellend berichtje sturen en/of ten allen tijde een SOS-signaal kunnen uitsturen, dan is een noodbaken een heel nuttige investering. De Garmin Inreach is tegenwoordig het meest gebruikte toestel en wordt door onze sportkaders gebruikt.

Meer info over de Inreach in dit artikel: https://www.klimenbergsportfederatie.be/sites/default/files/2019-06/InReach.pdf

Huren van de Inreach voor sportkaders: https://www.klimenbergsportfederatie.be/verhuur-garmin-inreach-voor-kbf-sportkaders