Lode Beckers verkozen tot secretaris-generaal bij UIAA

UIAA General Assembly 2019

Voormalig KBF-bestuurslid Lode Beckers werd op de afgelopen algemene vergadering van de UIAA verkozen tot secretaris-generaal.

De UIAA is een unieke ontmoetingsplaats voor bergsportfederaties die aan de oorsprong van het alpinisme liggen en de landen waar zich de hoogste bergketens ter wereld bevinden. De UIAA bevordert de doorstroming van eigentijds bevindingen over toegang tot bergmassieven, klimaatrisico’s, veiligheid en ecologisch bewustzijn.

Daarnaast ondersteunt de UIAA ook nieuwe, ontluikende bergsportlanden door de ervaring van de traditionele bergsportverenigingen te delen in een 7-tal commissies. Ook individuele KBF-leden kunnen deel uitmaken van de wereldwijde commissies zoals de safety commission, de mountain protection commission, de training standards commission of de medical commission

In de komende jaren wil de UIAA meer aandacht besteden aan de diversiteit van de verschillende aangesloten nationale en regionale federaties. De UIAA-leiding ziet als hoofdopdracht: hoe kan de UIAA organisatie nog efficiënter aan haar federaties en hun individuele leden de competenties en opgebouwde contacten ter beschikking stellen? Dit reikt van tijdige informatie over vermeerderd risico op honderden alpiene klimroutes, tot het verkrijgen van een vermindering van 50% op de Indische climbing permits (137 nieuw vrijgegeven toppen), of informatie over deelnames aan Ice climbing competities.

Voor meer informatie, abonneer je gratis op de digitale newsletter van de UIAA via news@uiaa.org.