Highliners balanceren hoog in de lucht tijdens Belgium Highline Festival

Karel Downsbrough

Balanceren op een balk is voor velen al een echte uitdaging. Maak van de balk een 2.5cm breed touw en hang dat enkele tientallen meters hoog (liefst zo hoog mogelijk weliswaar), en je beoefent de sport highlinen. Deze relatief onbekende sport maakte de laatste jaren een sterke opmars in België en is deze zomer toe aan de derde editie van het heuse Belgium Highline Festival.

Highlinen

Deze sport maakte haar intrede tijdens de klimrevolutie gedurende de jaren ’80 in de Verenigde Staten. Door een touw te spannen tussen 2 rotsen werd letterlijk een luchtbrug van een tiental tot hondertal meter boven de grond gecreëerd. Pas later, in het begin van de 21e eeuw, sijpelde deze sport door tot in België en werden de eerste highlines opgespannen tussen de rotsen van Freyr. Intussen is het highlinen aan een echte opmars bezig. Steeds meer mensen wagen zich aan het onbekende gevoel van wandelen in de lucht op een dun touw. Zo organiseert BeSlack sinds dit jaar een highlinecursus waar geïnteresseerden het rigging proces en het wandelen op een highline kunnen leren. Ook als festivallocatie kozen de organisatoren opnieuw voor de metershoge rotsen van Freyr. Dit alom bekende klimparadijs opent dit jaar van 12 tot 16 juli zijn deuren voor het derde Belgium Highline Festival.

Highline Festival

Door de relatief kleine omvang van de sporttak is het noodzakelijk in nauw contact te blijven met diverse internationale highliners en verenigingen. Dat zorgt voor hechte vriendschappen en jaarlijkse bijeenkomsten die je in heel de wereld kan terugvinden, sinds 2021 ook in België.

Voor de derde editie van het festival in 2023 plannen we een twintigtal highlines op een hoogte tot 110 meter boven de Maas. Het doel van het festival is tweeërlei: enerzijds geeft het ervaren atleten de kans om hun kennis te delen en de sport tot een hoger niveau op te tillen, en anderzijds vormt het voor beginners een toegankelijk moment om hun eerste stappen in het onbekende en in de community te zetten. Daarom worden er op het festival lijnen gespannen van 30 meter tot maar liefst 550 meter lang.

“Een tocht op een highline van 550 meter lang is een onbeschrijfelijke ervaring: gedurende een klein uur wandel je in een volledige leegte door de lucht. Zoekend naar rust om je evenwicht te bewaren voel je je plots echt tot leven komen. Wanneer het einde van de lijn dan eindelijk in zicht komt, zie je je vrienden van het festival stralend toekijken. Een erg fijn gevoel.” Aldus één van de highliners op het festival in ’22.

Voor de echte acrobaten wordt er een bounce-corner ingericht. Freestyle-highline, het jongere broertje van de sport, is een creatieve uitlaatklep die je het best kan vergelijken met een trage trampoline. Deze relatief jonge variant van de sport was op de vorige edities een heus succes en leverde heel wat spektakel op. Voor elk wat wils dus op het niet-te-missen Belgium Highline Festival.

De belangrijkste spots van een highline festival zijn natuurlijke de lijnen tussen de kliffen. Toch valt er ook naast de lijnen veel te beleven. Op de bivak zullen workshops plaatsvinden over alles wat ook maar iets met flow, balans of rotsen te maken heeft. Op zaterdag organiseren we een feestmaal voor alle deelnemers, gevolgd voor een groot eindfeest.

Organisatie

De organisatie van het spektakel en festival berust volledig op de motivatie van vrijwilligers, maar de Belgische klimfederaties ondersteunen deze niet te onderschatten klus. Zo bundelen Klimen Bergsport Federatie Vlaanderen & Club Alpine Belgique hun krachten om de highliners te voorzien van toegang tot de rotsen en verzekeringen.

Wie graag meer wil weten over het highlinen of graag een poging waagt onder begeleiding, kan steeds terecht bij BeSlack. Deze Belgische vereniging zorgt voor ondersteuning, kennis en initiaties voor iedereen. Dit jaar zal het highline festival plaatsvinden van 12 tot 16 juli. Het schouwspel is een echte aanrader voor wie graag geniet van een frisse neus in de natuur en af en toe een hart dat wat sneller klopt.

Tekst Wouter Op de Beeck en Jef Cox

Foto's : © Karel Downsbrough / © Karl Schrader