Outdoor kledij, is dat wel duurzaam?
Outdoor kledij, is dat wel duurzaam?
Je hebt het vast al meegemaakt. Je wil nieuwe spullen of kledij voor je bergavontuur, en je wil best iets duurzaam kopen, maar hoe maak je een goede keuze. Niet zo evident. Daarom lanceert Monte een nieuwe reeks over duurzame outdoorkledij. De artikelen zijn gebaseerd op het Suston Magazine, een pionier in Sustainable Outdoor News.
Het Suston Magazine bundelt nieuws over duurzaamheid in de outdoor sector, en is gratis online te lezen, in het Engels. Recent bracht Suston de ‘sustainable materials guide’ uit: een gids die inzicht geeft in de duurzaamheid van veelgebruikte grondstoffen in de (outdoor) textielindustrie. Met akkoord van Suston brengen we deze informatie ook tot bij jou. In deze Monte vind je een eerste brok info, over de ‘greener choice’ criteria en een eerste artikel over de duurzaamheid van materialen. In de volgende Monte's kan je je verwachten aan meer Suston nieuws.
GREENER CHOICE LABEL
‘Greener choice’ is een eco-label dat gebruikt wordt in de outdoorwinkels van de Frilufts retail groep, de marktleider in NoordEuropa, om aan te duiden welke producten koploper zijn op vlak van duurzaamheid. De Engelse term wordt in de praktijk niet gebruikt, wel de vertaling - Eine grünere Wahl (Duitsland), Ett grönare val (Zweden), Et grønnere val (Denemarken) and Vihreämpi Valenta (Finland). De keuze om het label een groenere (greener) keuze te noemen en dus niet een groene (green) keuze is strategisch. Het geeft aan welke producten op dit moment de meest duurzame of meest groene uit het gamma zijn. Het label beloont ook pioniers en innovatie. Als er betere, meer duurzame producten op de markt komen, worden zij koplopers, en krijgen zij het ‘greener choice’ label. Het kan bijgevolg zijn dat een product het label verliest, als het in vergelijking plots minder duurzaam is.
Om te kunnen evalueren of een product het ‘greener choice’ label krijgt, is een lijst opgesteld met 10 ‘greener choice’ criteria en 10 ‘no-go’ criteria (zie tekstvak). Een product met ‘greener choice’ label moet positief scoren op minimum 4 van de 10 ‘greener choice’ criteria. Daarnaast mag geen enkel ‘no go’ criterium aanwezig zijn. Bij het ‘greener choice’ label is er nultolerantie op vlak van de no-go criteria. De no-go criteria zijn heel technisch, moeilijk te begrijpen, maar daarom niet minder belangrijk om ze te vermijden.
De eco-labels voor duurzame outdoorkledij zijn volop in ontwikkeling. Het is mooi om te zien hoe winkels en producenten willen informeren over de duurzaamheid van hun producten. Anderzijds geeft het ook wel extra verwarring. Door de vele labels kan het zijn dat je de bomen door het bos niet meer ziet. Het ‘Greener choice’ label is een van de vele op de Europese markt, en in België bijvoorbeeld niet gebruikt. Heel wat merken en/of winkels hebben hun eigen label. Daarnaast zijn er ook labels die op specifieke aspecten van duurzaamheid richten. Zo is er bijvoorbeeld de standaard voor duurzaam dons (responsible down standard) of het ‘PFC vrij’ label voor kledij die waterdicht is gemaakt zonder PFC’s (fluorkoolwaterstoffen). Het is voorlopig nog koffiedik kijken of er een label komt dat algemeen gebruikt wordt. Een algemene conclusie is dat één specifiek product zelden op alle vlakken beter scoort dan een ander product. Als iets goed scoort op 1 vlak (bv. biologisch of gerecycleerd materiaal), kan het zijn dat het slechter scoort op andere vlakken (bv. kinderarbeid of vervuiling). Voor een bergsporter die iets nieuw wil kopen, en die de nodige info en kennis heeft, komt het uiteindelijk neer op wat voor hem/haar op dat moment doorslaggevend is.
De 10 criteria van het ‘greener choice’ label voor outdoor textiel. Elk product moet op zijn minst voldoen aan 4 van de 10 criteria.
- Gemaakt uit natuurlijk materiaal
- Gemaakt uit gerecycleerd materiaal
- Duurzaam beheer van chemicaliën
- Transparantie en traceerbaarheid van het productie- en distributie-proces
- Mogelijkheid tot repareren en recycleren
- Verbeterde ecologische voetafdruk
- Sociale verantwoordelijkheid
- Gemaakt in Europa
- Analyse van de ecologische en/of sociale voetafdruk
- Maatschappelijke verantwoordelijkheid en/of compensatie
De 10 No-Go criteria (Een product mag aan geen enkel no-go criterium voldoen - niet enkel op textiel van toepassing)
- Katoen uit Oezbekistan
- Gebruik van PFC (fluorkoolwaterstoffen), veelgebruikt om water-dicht te maken, maar kankerverwekkend
- Mag geen bisphenol A bevatten (BPA)
- Tritium componenten in lichtgevend/fluorescent materiaal
- Zonnebrandcrème en andere cosmetica waar oxybenzone (soort UV-filter) in zit
- Gebruik van vlamvertragers
- Gemaakt in zogenaamde "risicolanden"
- Wol van schapen die zonder ‘mulesing’ zijn gekweekt (bij ‘mulesing’ wordt vel van schapen weggesneden, heel pijnlijk voor schapen, en eigenlijk onnodig)
- Wegwerpartikel
- Biociden gebruikt