Bergbeklimmers opgelet! Informeer je over de condities en pas eventueel je plannen aan!

Wees voorzichtig in de bergen

De voorbije zomerse weken zijn gekenmerkt door opvallend méér bergongevallen dan andere jaren. Het drama op de Marmolada, waarbij vele dodelijke slachtoffers te betreuren vielen ten gevolge van een reusachtige ijsbreuk is daar één van. Maar bij KBF komen nu ook vaker meldingen binnen van ongevallen (en bijna-ongevallen) die verband houden met de slechte condities op sneeuw en ijs… én door steenslag. Wees extra voorzichtig en informeer je goed!

Té warme zomer

Na een sneeuwarme winter volgden enkele veel te warme weken, en de hittegolf houdt aan. De condities in het hooggebergte zijn vaak ongunstig momenteel. Zo ligt de 0-graden grens bijna steeds ver boven de 4000 meter, wat betekent dat gletsjers harder smelten en alpiene routes afbrokkelen. Weinig sneeuw geeft dus slecht bedekte gletsjerspleten. Er is vaker blank ijs op normaal goed besneeuwde en steilere flanken. De constante warmte verhoogt de kans op een seracbreuk. En er is een gestegen risico op steenslag en instabiliteit van rotsen door de verdwijnende permafrost. Als bergbeklimmer moet je daarom als maar vaker je plannen aanpassen…

Zelfstandig onderweg

Als je op zelfstandige basis beklimmingen gaat ondernemen in een hoogalpiene omgeving, maak je best grondige afwegingen. Wees goed geïnformeerd, bekijk welke veiligere alternatieven mogelijk zijn en tracht de beste keuze te maken voor je bergsportvakantie. We zitten met veranderende (in de realiteit veelal verslechterende) condities, overweeg dus of je die droombeklimmingen niet beter zou uitstellen naar bijvoorbeeld het late voorjaar of vroeg zomer 2023. Of misschien nog dit najaar, als de condities stabieler zijn.

Stel je flexibel op… nu nog meer dan anders. Misschien is wisselen van locatie of zelfs van activiteit de aangewezen keuze? Staar je niet blind op één plan, maar vertrek met meerdere plannen. Naast stijgijzers dus ook gewone wandelschoenen of sportklimuitrusting meenemen.

Onderweg naar Hohlaubgraat op Allalin vanuit Brittaniahut (1 juli 2022, ervaringsstage)

Informeren over de condities

Raadpleeg zo actueel mogelijke informatie. Topo’s en kaarten zijn interessant om je route voor te bereiden, maar zijn verouderd in deze snel veranderende omstandigheden. Actuelere informatie vind je op platforms waar bergsporters informatie delen over routes en condities. Goede voorbeelden hiervan zijn de Gipfelbuch.ch, Summitpost.com, CamptoCamp.org, Hikr.org, etc. De informatie op dergelijke sites staat of valt met de kennis en oordeelkundigheid van de poster. Check daarom ook de sites van VVV's, gidsenbureaus of berghutten… en neem zeker ook persoonlijk contact op met de huttenwaard om je te informeren over de actuele condities! Ook de meteo info is belangrijk om zowel de historiek van voorbije dagen en weken op te volgen, als de verwachtingen voor komende dagen (nachtvorst en 0-gradengrens zijn zo 2 bepalende factoren bijv).

Geniet van de bergen en kom veilig terug!