Wetenschappelijke inzichten rond het belang van zelfreflectie voor trainers

Keynote speaker:     Hans Vangrunderbeek

Verwelkoming: 9u30 - 10u10

 

hansBio

Dr. Hans Vangrunderbeek is al vele jaren gepassioneerd bezig met sport, sport coaching, sportbeleid en sportwetenschappen. Als tafeltennistrainer nam hij in 2009 deel aan de Summer Deaflympics in Taiwan als coach van de Belgische nationale tafeltennisploeg. In 2013 behaalde hij zijn doctoraat in de Bewegingswetenschappen als FWO-Aspirant (KU Leuven) met een proefschrift over de wetenschappelijke ontwikkeling van lichamelijke opvoeding in België.

Hij deed er onderzoek aan Harvard University in Cambridge (2011) en publiceerde veelvuldig. Na het voltooien van de opleiding Bedrijfskunde aan de EHSAL Management School in 2013, ging hij aan de slag binnen Sport Vlaanderen. Daar is hij momenteel binnen de Vlaamse Trainersschool als opleidingsmanager verantwoordelijk voor visieontwikkeling (bv. opleidingsmodel, intrapersoonlijke competenties, opleidingstrajecten voor (ex-)topsporters, opleidingen Trainer A), de inhoudelijke coördinatie van trainersopleidingen in verschillende sporttakken, het coördineren van onderzoeksactiviteiten in samenwerking met de onderwijspartners en de uitbouw van internationale netwerken rond sportkaderopleiding.

In 2019 werd hij als eerste Belg ooit geselecteerd voor deelname aan het eenjarige ICCE-NSSU International Coach Developer Program in Tokyo (Japan), dat als doel stelt om de kwaliteit van coaching in de sport wereldwijd te verbeteren.

 

Over de lezing

Als sporttrainer dien je over verschillende competenties te beschikken om effectief te kunnen zijn op het terrein en sporters te laten groeien, prestaties te laten behalen en hen aan te zetten tot levenslange sportbeoefening.

Naast professionele en interpersoonlijke competenties, zijn ook intrapersoonlijke competenties, zoals kritische zelfreflectie, essentieel i.f.v. kwaliteitsvolle coaching.

In deze sessie gaat Hans dieper in op het belang van dergelijke zelfreflectie voor trainers. Hij biedt daarbij een antwoord op volgende vragen: Wat wordt precies verstaan onder het koepelbegrip ‘zelfreflectie’? Welke wetenschappelijke inzichten pleiten voor het belang van zelfreflectie voor trainers? Kan zelfreflectie effectief worden aangeleerd via formele trainersopleidingen, zoals de trainersopleidingen binnen de Vlaamse Trainersschool?

 

Deze lezing en nog meer workshop volgen?

Schrijf je snel in, want de plaatsen zijn beperkt! 

Stel je leerrijke KBF-kaderdag samen via deze link. (Inschrijven is niet langer mogelijk wegens afgelasting van dit evenement.)

Of ga terug naar het overzicht van alle workshops & presentaties.

Laatst aangepast
27 oktober 21